ce-am facut la budapesta

16 octombrie 2007
- am mers asa de mult pe jos cum nu am mai facut-o de ani buni. bulevarde, parcuri, poduri, putine ne-au scapat.

- am vizitat sinagoga  uriasa, construita in stil bizantin si dotata cu orga, muzeul comunitatii evreiesti si memorialul holocaustului. (si) in ungaria, persecutarea evreilor a inceput cu mult inaintea izbucnirii razboiului, fara presiuni germane. o informatie pe care nu o stiam: mai multe obiecte valoroase din muzeu, furate acum zece ani au fost gasite in urma unei operatiuni la care au colaborat mossadul si FBI-ul, in romania. in grupul nostru se aflau oameni de toate nationalitatile, printre care si un american la 30-40 de ani, cu aparat dentar , care m-a intrebat daca in romania sunt evrei si mi-a marturisit ca el nu stie nimic.

- am petrecut jumatate de zi in cartierul castelului. am cascat gura la turnul urias al bisericii matyas, aflata in renovare, la palatul regal , la fresca cu matei corvin la vanatoare, ne-am catarat pe bastionul pescarilor si am facut poze cu parlamentul in fundal, ne-am plimbat pe aleile umbrite de castani prin fata cladirilor linistite in care, evident, ne-am dorit sa locuim, am mancat o supa gulas si am baut un pahar de vin, la o terasa, incalziti de aceasta minune care este soarele de octombrie.

- am trecut pe langa parlament, am baut o cafea in fata bisericii st. istvan si dupa aia am gafait pe scari pana pe creneluri, de unde se vedea dunarea si o parte a pestei, am intrat in magazinele de pe vaci utca si, din pacate, am mancat la cateva din restaurantele din zona.

- ne-am rascumparat greseala, mancand la excelentele cafenele de pe liszt ferenc, oh boy, ratza era minunata.

- am baut un grog la o cafenea de langa piata centrala, un medicament bun pentru o zi racoroasa.

- am strabatut bulevardul andrassy in sus si in jos admirand cladirile spectaculoase.

- am fost la bai, la szechenyi, unde am lenevit cu soarele in ochi in piscina de afara, cu apa la 38 de grade, si ne-am lasat purtati de un curent circular buclucas, alaturi de oameni care vorbeau o multime de limbi diferite, radeau si se bucurau de viata. grupul germanilor de peste 60 de ani care se balaceau razand cu gura pana la urechi m-a umplut de speranta ca viata poate sa fie lunga si fericita. (probabil nu si in romania though…)

- am urcat la fortareata de langa gellert pe o zi rece si ne-am incalzit sus, pe o terasa, cu carnaciori si bere, dupa care am revenit la nivelul solului pe una dintre aleile intortochiate care ne oferea vederi peste dunare.

- am vizitat muzeul terorii, intr-o cladire de pe bulevardul andrassy, fost sediu al partidului fascist maghiar si mai tarziu al AVO, securitatea maghiara (intre 1945 si 1956). cateva etaje, nu foarte multe exponate dar excelent aranjate si puse in valoare de umbre si lumini, fond muzical si zgomote. la parter, un tanc urias, alaturi de poze ale victimelor terorii, in ultima camera, fotografii ale tortionarilor.

- am calatorit mult cu mijloacele de transport in comun. metrou, tren de suprafata, tramvaie, vin repede, traverseaza orasul imediat, cu un ghid in mana si un indicator in fata te lamuresti foarte usor ce, si in ce directie sa iei. am fost nevoit sa intreb o singura data.

- am descoperit ce inseamna sa locuiesti intr-un oras prietenos. fara trafic intens, cu parcuri, piete si strazi necirculate de masini, cu piste pentru biciclisti si chef de viata.

- ne-am deprimat urat de tot la gandul ca ne intoarcem la bucuresti si ne-am dat seama ca gata, nu mai avem nicio sansa, orasul asta va ramane pentru totdeauna o mahala, iar daca vrem altceva trebuie sa plecam.